Våra fellos frågar Lisa & John


  Åsa Söderlund
  6 november 2017

INTERVJU

Det är nu snart fyra år sedan Lisa och John startade sin egen mobiloperatör med visionen att förändra branschen! Hur ser syskonparet på företaget, tjänsten och framtiden idag? Vi bad våra fellos att hjälpa oss att göra intervjun med Lisa och John.


Hur kommer det sig att ni startade Fello? /Christian Det kanske låter lite klyschigt, men det var ju verkligen för att vi såg att det behövdes en operatör som brydde sig om kunderna. Vi har varit drivna av idén, att få det att fungera, att hela tiden bli bättre och att bygga något eget.

Hur blev namnet Fello till? /Erika Vi hade säkert 1000 namn vi valde mellan. Några var ”Plingo” och ”Syskon”. Haha. Till slut blev det Fello, en kombination av kompis och hej på engelska. Vi tycker att det är en bra symbol för vad vi står för och kunde inte vara mer nöjda med namnet!

Hur utvecklar ni tjänsterna hos er och vilka nyheter kan vi förvänta oss det närmaste året eller åren? Kram/Stefan Vilken bra fråga! Vi har precis blivit klara med funktionen ”sparad surf” och förbättringar på Mina sidor. Nu tittar vi på möjligheterna till tvillingkort och kommer snart med en dynamisk FAQ. Vi utvecklar våra tjänster genom att vara flexibla och lyssna på kunderna – inte bestämma åt dem. Därför samlar vi hela tiden in feedback och idéer från våra kundservicesamtal och sociala medier.

Kan man behålla den där känslan och servicen som ni var ute efter, i ett stort företag? Hur? /Katarina Jaa! Vi vill växa hållbart – i den takt vi mäktar med. Att lägga tid på att utbilda ny personal och jobba med vår företagskultur blir jätteviktigt. Vi skapar rutiner för flexibilitet och ser till att alla har mandat att göra det lilla extra för våra fellos.

Har ni någon tanke på att i framtiden att sälja mobiltelefoner med abonnemang? /Erik Nej, vi har inga tankar på det i nuläget. Vi gillar ju friheten som finns i våra abonnemang och vill inte jobba med bindningstider. Att sälja hårdvara kräver också helt andra resurser och support och vi vill istället fokusera på att göra våra tjänster ännu bättre.

Finns det planer på att sälja bredband på samma vis som mobilabonnemang? /Kerstin Det vore synd att säga att det finns planer på just det. Än så länge. Vi kommer att anpassa oss mycket efter efterfrågan från våra fellos! Vi är nyfikna på allt och det vore kul att utöka våra tjänster och kunna hjälpa våra fellos med fler saker.

Hur kom ni att tänka på oss pensionärer? /Anita Vi vill att Fello ska vara till för alla! Våra abonnemang passar dem som vill kunna ringa hur mycket de vill till ett fastpris och uppskattar personlig kundservice.

Har det blivit som ni tänkte er? /Eréne Ja, men faktiskt. I en två år gammal artikel hade jag sagt ”vi får väl hoppas på att vi är så bra att våra kunder rekommenderar oss” och precis så har det ju blivit, säger Lisa.

Ni har nu kommit så här långt. Vad är nästa steg/utmaning? /Frank Att hela tiden ligga i framkant med kundservice. På det området får vi aldrig vila. Nu jobbar vi t.ex. mycket med bättre självhjälp – för de som vill ha det.

Ser ni en framtid med fri datatrafik i mobilnäten? Begränsningar av data känns lite 2000. /Per Spännande fråga! Ja, den naturliga utvecklingen ser ut att bli att vi använder mobilsurf mer integrerat och till slut kanske datatrafiken behöver vara helt fri. Men samtidigt verkar vissa grupper börjar längta efter att vara mindre uppkopplade. Vi tror helt klart på smartare och mer sömlösa lösningar i alla fall!

Hur kom ni på att det går att driva mobiltelefoni i denna formen? /Bodil Det var ju faktiskt mycket en slump. John såg en annons från Telia om att det var möjligt att starta en ny operatör i deras nät. Samtidigt hade jag haft en dålig upplevelse av att byta mobilabonnemang och idén om en schysstare mobiloperatör föddes!, berättar Lisa.

Vad kan ni göra ännu bättre? /Linda Vi kan vara proaktiva och få fram det som våra fellos vill ha snabbare. Vi ska uppfylla behoven innan de uppstår!

Vad är det stora målet att nå för Fello? /Mattias Vår vision är ju att hela branschen ska bli bättre och det ska vara ännu lättare och ännu roligare att vara abonnent i framtiden.

Kommer det bli möjligt att spara oförbrukad surf? /Jan Ja, från den 1a november sparar vi din oanvända surf! I december kan du gå in på Mina sidor och se om du har något sparat.

Var är Fello om fem år? /Mats Vi har faktiskt ingen femårsplan. Utvecklingen går så snabbt nu att det enda vi vet är att vi måste vara flexibla och behålla våra värderingar. Men det är klart att vi vill växa och ha ännu fler anställda, så att fler kan ta del av vår tjänst.

När ska vi få Fello till Finland ? /Tiina Vi skulle ju gärna vilja ha fellos i Finland också! Det finns inga planer på det just nu, men i framtiden kanske …

Hur har Fello påverkat branschen? /Åsa Mycket har hänt sedan vi startade Fello. Då fanns det en hel del problematik med luriga säljare, konstiga avtal och långa bindningstider. Vi var en av de första operatörerna som slopade bindningstiden. Hela branschen har blivit schysstare, genom att t.ex. avskaffa operatörslås och införa fri roaming i EU. Att vi är en aktör som är positiv till dessa förändringar och satsar på kundservice hoppas vi hjälper utvecklingen i rätt riktning.

Vilka/vem är er förebild? /Sofie Det amerikanska skoföretaget Zappos, som är superduktiga på kundservice och att arbeta värdedrivet är en förebild för oss!

Vad är det roligaste med erat jobb? /Karin Gänget på Fello! Det var ju ganska tråkigt när det bara var vi två. Haha.



Dela på sociala medier