Våra vänner Telekområdgivarna!


  Åsa Söderlund
  23 jan 2018

ARTIKEL

Vi på Fello är stolta över att vara en av de operatörer som samarbetar med Telekområdgivarna och delar deras vision: ”Sveriges bästa konsumentmarknad”. De jobbar för att göra operatörerna till bättre operatörer och konsumenterna till bättre konsumenter.


Ingen ska behöva känna sig lurad av sin mobiloperatör! Det var utgångspunkten när vi startade Fello. Vi är glada att Telekområdgivarna finns och värnar om dina rättigheter och öppnar dialogen mellan oss operatörer. När vi gick med i Telekområdgivarna skrev vi under på deras uppföranderegler som kort och gott handlar om att vara schysst: informera tydligt, inte ändra tjänsten under pågående avtal (kan låta självklart) och skapa förutsättningar för att avtalet går att säga upp på ett enkelt sätt (hos Fello kan du göra det via Mina sidor eller genom att ringa eller maila).

Ger dig råd och stöd Telekområdgivarnas uppdrag är att ge opartisk och kostnadsfri hjälp kring abonnemang för tv, bredband och telefoni. Det betyder att du kan vända dig till dem om det skulle köra ihop sig med din leverantör av IT- eller telekomtjänster, för guidning och juridisk rådgivning. Du kan också prata med dem i förebyggande syfte innan du ingår ett avtal. De ger inga råd om vilken operatör du ska välja, men du kan få tips om vad du ska tänka på inför ditt val.

God sed vid direktförsäljning En stor del av Telekområdgivarnas arbete kring mobilabonnemang och mobiloperatörer handlar om att reglera direktförsäljning via telefon, butiker och säljare på stan. På Fello jobbar vi inte alls med uppsökande försäljning, men de operatörer som gör det har gjort en överenskommelse om ”god sed”, som ska förhindra otydligheter, press från säljare eller annat oschysst beteende. Stora förbättringar har gjorts för konsumenten under de senaste åren! Till exempel är det numera en skyldighet att spela in och spara alla telemarketingsamtal som rings på uppdrag av mobiloperatörer.

Vi betalar! Vi tycker det känns bra att det är IT- och telekomföretagen själva som finansierar Telekområdgivarnas arbete och inte du som konsument. Vi får städa upp vår egen röra, så att säga. För att säkerställa opartiskhet sitter Konsumentverket och Post- och telestyrelsen, med utslagsröst, i styrelsen för Telekområdgivarna.

telekomradgivarna.se På telekomradgivarna.se kan du läsa allt om din rätt som konsument vad det gäller avtal, ångerrätt, att byta operatör, flytta med ditt nummer, bindningstider och uppsägningstider. Vi rekommenderar varmt deras enkla checklistor för vad du ska tänka på när du väljer operatör för telefoni, bredband eller TV. De ger en överblick och en större förståelse för vad det egentligen är du köper. Riktigt riktigt bra. Tack för det Telekområdgivarna!



Dela på sociala medier