ARTIKEL


  Åsa Söderlund
  29 juni 2017

Mobilabonnemang till barn - Vad ska man tänka på?

Då var det dags – att skaffa en mobil till liten som blivit stor. Vad ska man tänka på?! Som förälder vill du att ditt barn ska kunna nå dig i en nödsituation och hålla kontakt med sina vänner. Samtidigt vill du gärna undvika överraskande extrakostnader och att se en ny, dyr telefon gå åt skogen. Här är 5 saker som är värt att tänka på vid val av den första telefonen och ett mobilabonnemang till ditt barn.


Kontantkort eller abonnemang till barn?
Många väljer kontantkort till sina barn för att det känns enkelt och tryggt – man vet vad man betalar i slutändan och barnet har en gräns för hur mycket hon eller han kan surfa och/eller ringa. Det är också den uppenbara nackdelen med kontantkort: när potten är slut är det inte säkert att ditt barn kan nå dig. Flera operatörer erbjuder abonnemang med exakt samma fördel som kontantkorten; ett fast pris. Men därtill obegränsat med samtal, sms och mms. Med dessa mobilabonnemang kan du ha en öppen lina dygnet runt till dina barn, om du vill.

Spärra för extra avgifter
Väljer du ett abonnemang till ditt barn ska du tänka på att spärra för extra avgifter. Kontakta din operatörs kundtjänst! Extra avgifter kan uppstå om man ringer eller SMSar betalnummer, t.ex. för att rösta i melodifestivalen eller köpa en sms-biljett. Därför rekommenderar vi starkt att du spärrar dessa avgifter om ditt barn inte behöver använda dessa tjänster förstås.

Sökbart eller hemligt nummer?
Ska du köpa ett mobilabonnemang till ditt barn kommer det att stå på dig. Personer under 18 år får nämligen inte vara betalningsskyldiga. Vissa operatörer lämnar uppgifterna vidare till sökmotorer (på Fello gör vi det inte). Om du vill att numret ska vara sökbart på ditt barns namn istället måste du alltså aktivt gå in och ändra detta på t.ex. Hitta och Eniro. Eller så vill du ta bort numret helt. Din operatör kan också hjälpa dig med att göra numret hemligt, så att ditt barns nummer inte kan spåras av de som blivit uppringda, utan endast ges ut till nära vänner.

Håll koll på appköp & appar 
Ytterligare ett sätt för oväntade kostnader att dyka upp – om än inte på din telefonräkning, är via App Store och spel. Se till att ha en kod för att man ska kunna genomföra köp i App Store (vilket är det förvalda alternativet) på ditt barns telefon. Ett alternativ är också att barnet får ”be om köp” genom en avisering till dig (så du inte behöver vara där i fysisk form för att godkänna). Nästa steg är att förhindra köp inuti appar, som finns i många gratisspel. Det gör du i inställningarna på telefonen. Kontakta gärna vår kundtjänst via telefon eller chatt för att bli guidad!

Ny eller gammal mobil?
Det är förstås en smaksak … men det kan vara skönt för både dig och barnet att inte investera alltför mycket i den första telefonen – den kommer trots allt att vara med om en hel del. Det finns webshoppar som specialiserar sig på försäljning av begagnade mobiler och som ofta även inkluderar en garanti. Väljer du att köpa en begagnad mobil (eller en ny som du betalar direkt) har du också möjlighet att välja vilken operatör du vill och ett billigare abonnemang. Operatörslåsta telefoner är ett minne blott – men är telefonen över 3 år gammal kan det dyka upp en kostnad för att låsa upp dem. Väljer du att köpa en ny mobil – kolla vad garantin täcker och om det är värt att köpa till en drulleförsäkring. Det är tråkigt att fortsätta betala av på en telefon, som inte längre fungerar … Vare sig telefonen är ny eller begagnad, kan ett väl valt fodral öka livslängden.

Lycka till med val av telefon och mobilabonnemang till ditt barn!

Här kan du se vad vi på Fello har att erbjuda: fello.se/under-18ar



Dela på sociala medier