Frågor och Svar

Behöver du hjälp? Här har vi har samlat alla frågor vi någonsin fått, och svaren såklart, det är bara att scrolla vidare.

Hos Fello har du aldrig bindningstid, alltid fastpris samt ringer och surfar i Telias 2G, 3G och 4G nät.

Fello går i Telias nät vilket betyder att du har exakt samma täckning som Telias kunder om du ringer med Fello. Hos Fello har du tillgång till alla Telias master, 2G, 3G och 4G.

Att byta nummer är meckigt. När du byter till Fello kan du alltid behålla ditt gamla nummer. Vi tar hand om allt. Byt bara SIM-kort det datum då numret flyttas över.  Vi ser till att ditt byte går så smidigt som möjligt och det kostar inget att ta med ditt nummer till Fello.

När du beställer ett abonnemang hos Fello medföljer alla storlekar på SIM-kort direkt (Standard, Micro och Nano). Du behöver därför aldrig tänka på vilket SIM-kort du skall ha innan du beställer. Du kan spara de överblivna delarna som du inte använder om du i framtiden byter till en annan mobiltelefon som kräver ett annat SIM-kort. För att ta reda på vilket SIM-kort som passar till din enhet kan du läsa i manualen du fick när du köpte mobilen eller så surfar du in på tillverkarens hemsida.

Om din surf har tagit slut kan du enkelt fylla på med mer för att fortsätta surfa och ha kul. Detta gör du genom att SMSa texten 1GB till 0766861352. Tänk på att du måste skriva 1GB exakt såhär för att det ska fungera. Att köpa 1GB surf kostar 45 kr. Det går även att köpa 3GB för 115kr, SMSa då 3GB till nummer 0766861352. Din extra surfmängd kan du utnyttja inom 31 dagar.

Vi har valt att samarbeta med Telia för att kunna erbjuda ett riktigt stort mobilnät till våra Fellos. Du får tillgång till alla Telias master med 2G, 3G och 4G så du får exakt samma täckning som Telias alla kunder.

Vill du veta vad du har för täckning där du bor kan du spana in vår Täckningskarta.

Enklaste sättet är att beställa ditt abonnemang här på hemsidan. Men du kan också kontakta vår kundtjänst på nummer 0770 – 33 22 22 eller skicka ett mail till hello@fello.se om du vill ha hjälp med vilket abonnemang du ska välja.

Nej, vi på Fello tror inte på onödiga avgifter utan det enda man betalar för är sitt abonnemang.

Självklart ska du inte behöva betala innan du faktiskt behöver ditt abonnemang! Ibland kan man ha bindningstid eller uppsägningstid kvar och då är det skönt att kunna förbereda sitt nya abonnemang i förväg.

Via hemsidan kan du välja aktiveringsdag upp till två månader fram i tiden. Vill du ha längre fram kan vi lösa det manuellt. Kontakta vår kundtjänst på 0770 – 33 22 22 så hjälper vi dig!

I samtliga abonnemang hos Fello är det obegränsat med samtal, SMS och MMS till alla operatörer inom Sverige. Detta innebär att det är fritt fram att ringa, SMS och MMS så mycket du orkar.

Nej, öppningsavgiften inom Sverige är alltid 0kr och du kan prata hur länge du vill utan några kostnader.

Ringer du utomlands gäller andra priser. Här kan du läsa mer om utlandspriser.

Absolut, det är väldigt populärt med Fello till sina barn. Dock måste abonnemanget stå skrivet på en målsman eller annan myndig person över 18 år. Dessutom har vi har tagit fram extra prisvärda abonnemang just för barn under 18 år.
Det kan du läsa mer om och beställa på här.

Vi vet att man som student kan behöva vända på varenda krona så givetvis har vi tagit fram extra prisvärda abonnemang för alla som studerar. Detta kan du välja när du lägger din beställning av mobilabonnemang.

Ja, hos Fello kan alla över 55 år ta del av extra prisvärda abonnemang med mer surf. Detta kan du välja i samband med din beställning av mobilabonnemang.

Nej, för att få ha ett abonnemang behöver man vara över 18 år och myndig. Vi har många Fellos som beställer abonnemang till sina barn under 18 år eftersom vi har flera prisvärda abonnemang till barn med extra mycket surf.

Detta är en vanlig fråga. Eftersom alla våra abonnemang har fria samtal, SMS och MMS är den enda faktorn du behöver ta hänsyn till hur mycket du surfar.
Alla våra abonnemang har olika mycket surf för att du ska kunna välja ett abonnemang som passar just dina behov.

Om du surfar mycket, kollar på videos och filmer när du inte är uppkopplad till Wi-Fi bör du välja ett abonnemang med större mängd surf. Ibland kanske du även delar din mobildata med andra enheter så som surfplattor eller datorer.
Om du inte surfar så mycket utan ofta är uppkopplad på Wi-Fi, eller kanske har en äldre mobiltelefon räcker det vanligtvis med ett abonnemang som har mindre surf, tex. 0,5GB.

Vår målsättning är att du som kund hos Fello har ett abonnemang som är anpassat efter din användning, för att undvika att du betalar för mycket helt i onödan. Vi har därför utformat abonnemang som är enkla och flexibla, så att du lätt kan byta om du en månad tror att du kommer förbruka mer eller mindre surf.

Om du surfar mycket, kollar på videos och filmer när du inte är uppkopplad till Wi-Fi bör du välja ett abonnemang med större mängd surf. Ibland kanske du även delar din mobildata med andra enheter så som surfplattor eller datorer.
Om du inte surfar så mycket utan ofta är uppkopplad på Wi-Fi, eller kanske har en äldre mobiltelefon räcker det vanligtvis med ett abonnemang som har mindre surf, tex. 1GB.

Ifall du vill veta hur mycket du data du vanligtvis använder finns det vanligtvis en funktion för detta i din mobiltelefon. Läs i din manual eller besök tillverkarens hemsida för att hitta vart detta finns just i din mobiltelefon. Du kan även kontakta din nuvarande operatör och fråga hur mycket du brukar använda.

Hör gärna av dig till vår kundtjänst ifall du har några funderingar eller vill ha hjälp att välja rätt abonnemang. Du når oss via telefon på nummer 0770 – 33 22 22, via mail hello@fello.se och vår chatt på hemsidan.

Absolut, det går bra att beställa ett abonnemang till någon annan än dig själv. Observera att det är du som är ansvarig för abonnemanget och följaktligen betalningsansvarig oavsett om det är någon annan som använder abonnemanget.

När du beställer att abonnemang med ett nytt nummer så blir du tilldelad ett slumpvalt telefonnummer. Som Fello-abonnent får man ett mobilnummer med sifferserien 07234. Ifall du har önskemål på nummer efter denna nummerserie går detta ofta att lösa om det är ledigt. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig gärna att hitta ett nummer som du trivs med.

Du behöver inte göra mer än att säkerställa att följande kriterier är uppfyllda:
1. Du har sagt upp ditt abonnemang hos din nuvarande operatör.
2. Det nummer du vill portera är registrerat på ditt personnummer.
3. Du har ingen bindningstid kvar hos din nuvarande operatör.
4. Ditt nummer är aktivt.
5. Ditt nuvarande nummer är ett svenskt mobilnummer.
Om alla kriterier är uppfyllda så är det fritt fram att flytta över ditt nummer till Fello

Ja, vi rekommenderar alltid att du kontaktar din nuvarande operatör för att säga upp ditt abonnemang. När du har fått ett slutdatum hos dem är det fritt fram att beställa abonnemang hos Fello. Du kan ange detta datum som startdatum på ditt abonnemang hos Fello så blir det inget avbrott och du betalar aldrig för två abonnemang i onödan. Vi ser till att ditt byte går så smidigt som möjligt.

Nej, det är kostnadsfritt att flytta med ditt gamla nummer till Fello. Vid beställning anger du det mobilnummer du vill flytta med så sköter vi resten. Du behöver inte vara orolig att vara utan mobil för nummerflytten sker alltid mitt i natten och vi skickar ditt nya Fello SIM-kort i god tid innan aktiveringen sker. Du får information om vilket datum nummerflytten sker på välkomstbrevet. Bytet går supersmidigt!

Absolut, det är inga problem. Ifall du önskar byta abonnemang kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Det går bra att maila till hello@fello.se, ringa 0770 – 33 22 22 eller skriva till oss via vår chatt.

Självklart, vad vore annars full frihet? Du har rätt att ångra dig i 14 dagar efter din beställning och då är det bara att du skickar tillbaka ditt SIM-kort.

Ifall du har använt ditt abonnemang mer än nödvändigt kan du eventuellt bli betalningsskyldig för förbrukningen.

Det beror på vilket betalningsalternativ du väljer. Väljer du att betala ditt abonnemang direkt via ditt betalkort gör vi ingen kreditupplysning eftersom du betalar i förskott. Om du däremot vill ha din faktura på autogiro, e-post, e-faktura eller på papper genomför vi en kreditupplysning.

Nej, vi har inga sådana samarbeten. Vi har många kunder som inte vill dela ut sina nummer och då tycker vi att det är viktigt att respektera detta. Våra nummer anmäls inte till några databaser eller andra företag.

Fello säljer inte kontantkort i dagsläget men detta kan komma att ändras snabbt, så håll utkik på vår hemsida för att hålla dig uppdaterad. Däremot kan du välja att teckna ett abonnemang och betala direkt via ditt kontokort då dras abonnemangsavgiften per automatik från ditt kontokort och du behöver aldrig tänka på att betala någon räkning. Kom ihåg att alla våra abonnemang är både utan bindnings- och uppsägningstid så det är nästan som ett kontantkort.

Ditt SIM-kort levereras till dig via post 4-5 arbetsdagar innan aktiveringen av ditt nya abonnemang sker. Har du valt nytt nummer så kommer SIM-kortet vara aktiverat och klart vid leverans om inget aktiveringsdatum står angivet på välkomstbrevet. Om du valt att behålla ditt nummer kommer nummerflytten att ske samma datum som ditt SIM-kort aktiveras så du aldrig är utan nummer. Aktiveringsdatum står angivet på välkomstbrevet. Enkelt!

När du får ditt SIM-kort beror på när du har angett att du vill aktivera ditt nya abonnemang. Vi skickar ut SIM-kortet så du har det i god tid innan abonnemanget aktiveras. Om du vill att abonnemanget ska aktiveras så fort som möjligt kommer SIM-kortet inom 4-5 arbetsdagar.

Svaret beror på om du har beställt att ditt abonnemang skall aktiveras direkt eller vid ett specifikt datum. Aktiveringsdagen står angiven på välkomstbrevet. Vid detta datum aktiveras abonnemanget och det är fritt fram att ringa och surfa. Om det inte står ett specifikt datum på välkomstbrevet är abonnemanget aktiverat vid leverans så då är det bara att tuta och köra!

Portering betyder att du flyttar ditt mobilnummer från din nuvarande operatör till en annan operatör. Detta kan även kallas nummerflytt. Det är superenkelt att flytta med sitt nuvarande nummer och det kostar ingenting alls.

Det kan finnas situationer då nummerflytten inte går igenom, ditt nummer kan vara skrivet på en annan familjemedlem eller ett företag. Ditt nummer kan tillhöra ett kontantkort som inte är registrerat i ditt personnummer. Om så är fallet informeras du per SMS och mail med information hur du skall gå tillväga för att vi skall kunna ta över numret till Fello. Hör av dig till oss på kundtjänsten om du har några frågor om din nummerflytt.

Ibland kan en nummerflytt inte göras eftersom numret är kopplat till ett kontantkort. För att lösa detta behöver man registrera detta hos sin nuvarande mobiloperatör. Ifall du är osäker på hur du ska göra kan du alltid kontakta din nuvarande operatör och be om hjälp.

Om du har Telia:
Gå till https://www.telia.se/privat/ladda/refill/registrera-refill och fyll i dina uppgifter

Om du har Telenor:
Skicka ett SMS med texten REG mellan PERSONNUMMER till 222 från det kontantkort som du vill registrera. Till exempel “REG 111122334567”. Registreringen sker direkt och du får sedan hem ett brev med en bekräftelse.

Om du har 3:
Skicka ett SMS med texten KONTAKT till 72 000 från det kontaktkort du vill registrera. Du kommer då att få en länk där du ska fylla i din registrering.

Om du har Comviq:
Logga in på ditt konto på Comviqs hemsida. Välj “Registrera”.

Om du har Halebop:
Gå till https://support.halebop.se/hur-registrerar-jag-mitt-kontantkort/305 och fyll i dina uppgifter.

När du beställer ett abonnemang hos Fello medföljer alla storlekar på SIM-kort direkt (Standard, Micro och Nano). Du behöver därför aldrig tänka på vilket SIM-kort du skall ha innan du beställer. Du kan spara de överblivna delarna som du inte använder om du i framtiden byter till en annan mobiltelefon som kräver ett annat SIM-kort. För att ta reda på vilket SIM-kort som passar till din enhet kan du läsa i manualen du fick när du köpte mobilen eller så surfar du in på tillverkarens hemsida.

I nyare mobiltelefoner är det vanligare med de mindre storlekarna på SIM-kortet. Just vilken storlek du ska använda kan du läsa om i manulen till din mobiltelefon eller på tillverkarens hemsida.

För att vara på säkra sidan så skickar vi alltid ut alla storlekar på SIM-kort direkt. Då behöver du inte vara orolig över att få rätt storlek. Kom ihåg att det kan vara bra att spara hela plastkortet till SIM-kortet och delarna ifall du någon dag behöver byta storlek.

Ingen fara! Du har 14 dagar från beställningsdagen att ångra ditt köp och skicka tillbaka ditt SIM-kort. Ifall du har använt ditt abonnemang mer än nödvändigt kan du eventuellt bli betalningsskyldig för förbrukningen. Ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig vidare.

De flesta operatörer säljer operatörslåsta mobiltelefoner. För att ta reda på om din mobiltelefon är operatörslåst kontaktar du din nuvarande operatör så meddelar dem dig om mobilen är låst eller inte. Annars brukar det även framgå på kvittot om mobiltelefonen är operatörslåst.
Observera att Fellos SIM-kort fungerar i alla telefoner låsta till Telia och Halebop.

Om din mobiltelefon är operatörslåst kontaktar du den operatör som mobiltelefonen är låst till och ber att de låser upp din mobiltelefon. Detta sker oftast mot en avgift. Trist! Ja, vi vet.
Observera att Fellos SIM-kort fungerar i alla telefoner låsta till Telia och Halebop.

Absolut! Om du har en tillfällig adress eller är bortrest kan vi skicka ditt SIM-kort till en annan adress. Slå en signal till oss eller skicka ett mail så löser vi det med en gång.

Ifall du har flyttat och vill ändra din adress kan du logga in på Mina sidor och ändra, eller kontakta vår kundtjänst.

Nej, av säkerhetsskäl så skickar vi endast mobiltelefoner till folkbokföringsadressen.

Ta kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig med detta. Du når oss via telefon på nummer 0770 – 33 22 22 och via mail hello@fello.se.

Nej, sådant krångel behöver du aldrig tänka på. Ditt SIM-kort är klart för användning vid leverans så du bara behöver byta SIM-kort i mobilen. Vilket datum som ditt SIM-kort aktiveras står på välkomstbrevet som kommer med SIM-kortet. Ifall det inte står något aktiveringsdatum är SIM-kortet redan aktivt.

Om det står “Ogiltligt SIM-kort” är din telefon troligen operatörslåst, detta innebär att endast SIM-kort från operatören din telefon är låst till fungerar. Om din telefon inte är operatörslåst men SIM-kortet ändå inte fungerar så kan du kontakta vår kundtjänst på nummer 0770- 33 22 22 eller skicka ett mail till hello@fello.se så hjälper vi dig. Observera att Fellos SIM-kort fungerar i alla telefoner låsta till Telia och Halebop.

Om din mobiltelefon har blivit stulen är det viktigt att du ringer till oss direkt så vi kan spärra ditt SIM-kort. Kontakta Fellos kundtjänst på nummer 0770-33 22 22 eller skicka ett mail till hello@fello.se så hjälper vi dig. Vi skickar ut ett nytt SIM-kort till dig med en gång så du inte skall vara utan SIM-kort mer än nödvändigt. Ett ersättningskort kostar 55 kr.

I samband med att mobiltelefonen och SIM-kortet spärras skickar Fello ut ett nytt SIM-kort till dig. Vanligtvis tar det 1-2 arbetsdagar innan du får det nya SIM-kortet. Detta ersättningskort kostar 55 kr.

Kom ihåg! All information så som bilder, SMS och kontakter som du sparat på ditt SIM-kort raderas i samband med att vi spärrar SIM-kortet.

IMEI-nummer (International Mobile Equipment Identity) är vare mobiltelefons personliga identifiering, nästan som mobilens personnummer. Om du exempelvis blir bestulen eller tappar din telefon måste du kunna ditt IMEI-nummer för att man skall kunna spärra mobiltelefonen eller göra en polisanmälan.

För att ta reda på din mobiltelefons IMEI-nummer slår du *#06# från din mobiltelefon. Du kan också hitta IMEI-numret på mobiltelefonens originalförpackning eller på kvittot.

Om ditt SIM-kort har gått sönder eller om du förlorat din mobiltelefon kontaktar du vår kundtjänst så hjälper vi dig med detta och skickar ut ett nytt SIM-kort. Ett ersättningskort kostar 55 kr.

Vad skönt att du hittat din telefon! Dessvärre går det inte att ta bort spärr som redan är gjord. Kontakta vår kundtjänst så kan vi skicka ett nytt SIM-kort till dig istället. Ett ersättningskort kostar 55kr.

Det finns tre olika SIM-korts storlekar, Standard, Nano-SIM och Micro-SIM. Vi skickar alltid med alla tre storlekarna så du behöver inte oroa dig för att det inte ska passa. Nyare mobiltelefoner använder vanligtvis Nano-SIM så som Samsung Galaxy S7 och iPhone 6S. Om du är osäker på vilken storlek du behöver kan du kika i manualen till din enhet eller besöka tillverkarens hemsida.

Ett Nano-SIM är den minsta storleken på ditt SIM-kort. För att få ett Nano-SIM tar du bort de två större delarna så endast mitten är kvar. Denna storlek är den vanligaste till nyare mobiltelefoner så som Samsung Galaxy S7 och iPhone 6S.

När du beställer ett SIM-kort från Fello får du med samtliga storlekar av SIM-kortet så du behöver inte oroa dig över detta innan du gör en beställning. Tänk på att det kan vara bra att spara de resterande delarna till SIM-kortet ifall du skaffar en ny mobiltelefon eller behöver använda en lånetelefon.

Ett Micro-SIm är den mellersta storleken på SIM-kortet. Då använder du de två minsta delarna på SIM-kortet, det vita och det svarta.

När du beställer ett SIM-kort från Fello får du med samtliga storlekar av SIM-kortet så du behöver inte oroa dig över detta innan du gör en beställning. Tänk på att det kan vara bra att spara de resterande delarna till SIM-kortet ifall du skaffar en ny mobiltelefon eller behöver använda en lånetelefon.

PIN-kod är en fyrsiffrig låskod man använder för att låsa upp SIM-kortet och mobiltelefonen varje gång den varit avstängd. PIN-koden följer med SIM-kortet och byter du eller köper en ny mobiltelefon har du fortfarande samma PIN-kod. Om du tycker att koden är svår att komma ihåg kan du enkelt byta den till en egen fyrsiffrig kod. Ifall du byter kommer du vara den enda som känner till koden!

Om du tycker att din PIN-kod är krånglig och vill välja en egen kod går det alldeles utmärkt. Du ändrar din PIN-kod under inställningar i din mobiltelefon. För exakta instruktioner hur du skall gå till väga för just din telefon kan du läsa om i användarmanualen till din enhet. Kom ihåg vad du ändrar din PIN-kod till, för när det är gjort är du den enda som kan den.

Din PUK-kod går inte att ändra då den är unikt kopplad till ditt SIM-kort. Kom ihåg vart du har din PUK-kod, för man vet aldrig när man behöver den.

PIN-kod är den fyrsiffriga koden du använder för att låsa upp ditt SIM-kort och mobiltelefon varje gång den varit avstängd. PUK-koden är en åttasiffrig säkerhetskod som du behöver ifall du skrivit fel PIN-kod 4 gånger och SIM-kortet låst sig. Dessa koder står på baksidan av plastkortet som följer med SIM-kortet. Kom ihåg att spara dessa på ett säkert ställe och där du kommer ihåg vart du lagt den.

Din PIN och PUK-kod står angivet på SIM-kortet som skickades tillsammans med ditt välkomstbrev. Om du har förlagt eller glömt bort dina koder kan du ringa till vår kundtjänst på nummer 0770-33 22 22 så hjälper vi dig. Eftersom din PUK-kod är en säkerhetskod skickar vi enbart ut den per post.

Om du har tappat bort din PUK-kod kontaktar du Fellos kundtjänst på nummer 0770-33 22 22 så skickar vi din PUK-kod. Din PUK-kod är en säkerhetskod och därför skickar vid enbart ut den per post till din folkbokföringsadress.

Försöker du att ringa till ett svenskt nummer som du har ringt till förut, men det inte går fram några signaler? Då kan det vara något fel på ditt SIM-kort. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig lösa detta!

Det kan även vara att mottagaren du försöker ringa har en spärr på sitt nummer. Prova att slå #31# för att ringa med hemligt nummer. Kommer du fram är det inget fel på ditt SIM-kort.

Om du försöker ringa utomlands eller till ett utländskt nummer men det går inte fram, kan det vara så att ditt abonnemang är spärrat för dessa samtal. Hör av dig till vår kundtjänst så kan vi hjälpa dig.

Samtalspärr innebär att man spärrar sitt abonnemang för samtal, SMS och MMS som kostar extra pengar, så som att rösta till Idol eller skänka pengar via SMS. Detta gäller även för utlandssamtal. Ifall du vill göra detta kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig lägga in denna spärr.

Inga problem! Du kan alltid spärra ditt abonnemang från extra kostnader så som betalsamtal, betal-SMS och samtal, SMS, MMS och surf utomlands. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig att lägga in en spärr.

Ifall du betalar ditt mobilabonnemang med kortbetalning är detta redan spärrat då du betalar abonnemanget i förskott.

Du aktiverar/avaktiverar din Röstbrevlåda genom att ringa 144 från din mobiltelefon och följ instruktionerna.

Du hittar en manual för alla inställningar och alternativ till din Röstbrevlåda här.

Befinner du dig inom Sverige kan du ringa 144 från din mobiltelefon för att komma till din Röstbrevlåda. Följ sedan instruktionerna.

Du hittar en manual för alla inställningar och alternativ till din Röstbrevlåda här.

För att välja ny kod till röstbrevlådan, ring 144 (från din mobiltelefon inom Sverige). När du fått svar, tryck 2 och därefter 1 för att tala in ett nytt hälsningsmeddelande. Du hittar även en manual för alla inställningar och alternativ till din Röstbrevlåda här.

Ja, detta kan du välja i dina inställningar för din Röstbrevlåda.

Du hittar en manual för alla inställningar och alternativ till din Röstbrevlåda här.

För att välja ny kod till din röstbrevlåda, ring 144 (från din mobiltelefon inom Sverige). När du fått svar, tryck 2 och därefter 2 igen. Då kan du hantera din kod till Röstbrevlådan.

Du hittar en manual för alla inställningar och alternativ till din Röstbrevlåda här.

Om du vill lyssna av Röstbrevlådan från en annan mobiltelefon, gör så här:
1 Ring 0706-133 144
2 Följ instruktionerna som följer.
Notera att du behöver ha satt en personlig kod via din telefon innan du kan göra detta.

Du kan vidarekoppla alla samtal direkt till Röstbrevlådan om du inte vill svara men ändå ha möjligheten till att ringa ut och ta emot upplysningar om att du har nya meddelanden. Tryck *21*0673 och ditt mobilnummer utan första nollan tryck # och sedan SEND/LUR. För att koppla ur vidarekopplingen, tryck # 21 # SEND/LUR. Exempelvis *21*0673xxxxxxxxx#

Ifall du är upptagen i samtal kan du vidarekoppla samtal till din Röstbrevlåda istället. Tryck * 67 * 0046673xxxxxxxxx men byt ut X mot ditt mobilnummer utan första nollan tryck # SEND/LUR. Om ditt telefonnummer är t.ex. 0712345678  så knappar du in *67*0046673712345678# SEND/LUR

Ta bort kopplingen genom att trycka # 67 # SEND/LUR. Du kan kontrollera din koppling genom att trycka * # 67 # SEND/LUR.

När du inte finns tillgänglig för att svara kopplas personen vanligtvis till Röstbrevlådan efter 25 sekunder. Såhär gör du för att förlänga eller förkorta denna tid (max är 30 sek): Tryck * 61 * 4667xxxxxxxxx byt ut X mot ditt mobilnummer utan första nollan, tryck **tid # SEND/LUR. Byt ut tid mot den tid du önskar ha alltså 5, 10, 15, 20, 25 eller 30 sekunder. 5 sekunder motsvarar 1 signal. Ifall du har nummer 0712345678 och du vill ha två signaler ska du knappa in *61*4667712345678**10#

Ta bort kopplingen genom att trycka # 61 # SEND/LUR. Du kan kontrollera din koppling genom att trycka * # 61 # SEND/LUR.

Om du har tappat din mobil, den har gått sönder eller inte har någon täckning kan du vidarekoppla dina samtal till ett annat nummer. Tryck * 62 * riktnummer, telefonnummer # SEND/LUR. Exempelvis, om det nummer du vill vidarekoppla till är 0712345678 knappar du in *62*0712345678#

Ta bort vidarekopplingen genom att trycka # 62 # SEND/LUR. Kontrollera kopplingen genom att trycka * # 62 # SEND/LUR.

Att ta emot samtal till röstbrevlådan när du befinner dig inom EU är kostnadsfritt. För att ringa till din röstbrevlåda och lyssna av samtal kostar det lika mycket som ett vanligt samtal till Sverige.

Befinner du dig i ett land utanför EU och någon ringer din röstbrevlåda och lämnar ett meddelande kostar det som att ta emot samtal från Sverige.

För att ringa till din röstbrevlåda när du är utomlands ringer du nummer +46 706 133 144 från din mobil.

Självklart det går att lösa! Tänk på att det alltid kommer stå att du ringer från okänt nummer när du har ett hemligt nummer.

Ifall du inte vill att ditt nummer ska hamna i nummerupplysningsregister så som på Hitta.se och Eniro behöver du inte oroa dig. Vi lämnar aldrig ut några av vår nummer till dem eller liknande tjänster.

Hos Fello har du tillgång till hela Telias 2G, 3G och 4G nät. Du har med andra ord exakt samma täckning som Telias kunder.

Absolut! Har du Fello har du tillgång till alla Telias 4G master. Telia bygger ut sitt nät för fullt och snart kommer det vara Svergies absolut största nät med 3G och 4G täckning på alla platser som det idag finns 2G.
Glöm inte att kolla så att din telefon har stöd för 4G annars fungerar det inte. Det gör du enkelt genom att googla eller kika på tillverkarens hemsida.

Den största skillnaden mellan 2G, 3G och 4G är vad du kan göra i nätet samt i vilken hastighet.
2G är främst för samtal men det går att surfa långsamt, det kallas Edge.
3G används för både samtal och snabbare surf. Vanligtvis är surfen 40 gånger så snabbt i 3G som i 2G.
4G är en kombination av 2G, 3G och lokala nätverk. 4G är endast till för surf vilket innebär att den är betydligt mycket snabbare än vad den är i 2G och 3G.

För att ta reda på hur mycket surf du har kvar att förbruka skickar du ett SMS till nummer 0766-861352 med texten “saldo” så skickas ett svar till dig på en gång.

Tänk på att detta SMS inte visar ifall du har köpt extra surf. För att se statistik över det kan du logga in på Mina sidor.

Du får ett SMS när du har förbrukat 95 % av din surf. I SMS:et erbjuder vi dig att köpa mer surf, 1GB kostar 45kr och 3GB kostar 115kr denna surfen är tillgänglig i 31 dagar.

Om du inte köper mer surf stängs surfen av resterande dagarna i månaden och den 1:a kommande månad laddas en ny surfpott.

Den första varje månad börjar ditt abonnemang på nytt. Det innebär att dina samtal, SMS och MMS nollställs och det fylls på med ny surf.

Lite surf men många dagar kvar? Du kan alltid köpa extra surf ifall du behöver, det är superenkelt.
Det gör du genom att SMSa texten 1GB till 0766-861352. Tänk på att du måste skriva exakt på detta sätt för att det ska fungera. 1GB extra surf kostar 45kr. Det går även att köpa 3 GB för 115kr, SMSa då 3GB till nummer 0766-861352.

När det är ny månad och din surf fylls på igen kan du behöva starta om mobilen för att påminna om att det har skett en uppdatering för att surfen skall hoppa igång. Testa detta så skall det fungera på en gång.

Om din surf har tagit slut kan du enkelt köpa till extra surf. Detta gör du genom att SMSa texten 1GB till 0766-861352. Tänk på att du måste skriva exakt på detta sätt för att det ska fungera. 1GB extra surf kostar 45kr. Det går även att köpa 3 GB för 115kr, SMSa då 3GB till nummer 0766-861352.

Ifall du har köpt till extra surf kan du utnyttja den i 31 dagar från inköpsdagen. Surfen försvinner alltså inte när det blir ny månad utan finns kvar att användas tills den tar slut eller det gått 31 dagar.

För dig som är en Fello skulle en samtalsspärr vara aktuell främst för utlandssamtal eller betalsamtal då samtal, SMS och MMS inom Sverige är fria.

Har du precis bytt till Fello och kan inte surfa? Då kan det bero på att din mobiltelefon inte har tillträde till det mobila datanätverket. Följ vår guide under ”Inställningar för surf och MMS” för att konfigurera din mobiltelefon för surf-tjänster. Tänk på att du måste stänga av mobiltelefonen helt innan du sätter i ditt nya Fello SIM-kort för att rätt inställningar skall aktiveras.

Klicka här för att komma till inställningar för surf och MMS.

Har du precis bytt till Fello och kan inte ta emot MMS? Då kan det bero på att din mobiltelefon inte har rätt inställnignar för att ta emot MMS. Följ vår guide under ”Inställningar för surf och MMS” för att konfigurera din mobiltelefon för MMS. Tänk på att du måste stänga av mobiltelefonen helt innan du sätter i ditt nya Fello SIM-kort för att rätt inställningar skall aktiveras.

Klicka här för att komma till inställningar för surf och MMS.

När man byter operatör och ska byta till ett nytt SIM-kort kan mobilen ibland ha svårt att hitta rätt inställningar automatiskt. Beroende på vilken mobiltelefon du har ser dessa olika ut. Vi har skrivit ihop en guide du kan följa för att få rätt inställningar för surf och MMS. Klick här för att komma dit.

Om du har ändrat till rätt inställningar för surf och MMS och du har startat om mobilen men trots detta så fungerar det inte då kan det hjälpa att återställa telefonen till fabriksinställningar. När telefonen är återställd till fabriksinställningar, testa igen.

Har du frågor kring hur man återställer telefonen till fabriksinställningar, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Hos Fello kan du betala ditt abonnemang på två olika sätt; via faktura eller kortbetalning. Din faktura kan du få på tre kostnadsfria leveranssätt; autogiro, e-faktura och e-post. Föredrar du att få hem din faktura i brevlådan kan du givetvis få det men till en fakturaavgift på 29 kr/månad.

Vi erbjuder även betalning direkt via ditt betalkort. Då dras pengarna från ditt kort varje månad i förskott. Väljer du detta betalsätt görs det ingen kreditkoll till skillnad från faktura.

Det beror på hur du vill ha din faktura. De populäraste betalsätten är e-faktura, e-post och autogiro, dessa är digitala och kostar inget extra. Ifall du vill ha din faktura hem till brevlådan har detta en fakturaavgift på 29 kr/månad.

Ja, det går bra! Önskar du byta till en ny betalform, så som kort till faktura eller faktura till kort, kan du kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig. Vid byte från kort till faktura kommer vi att genomföra en kreditkoll.

Önskar du byta leveranssättet av din faktura kan du enkelt göra detta via din internetbank eller så kan du ringa, chatta eller maila vår kundtjänst.

Du får din faktura en gång per månad. Vanligtvis kommer fakturan i mitten på månaden och har förfallodatum i slutet. Fakturan innehåller abonnemangskostnader för innevarande månad samt eventuella utlandssamtal eller betalsamtal från föregående månad.

Ifall du inte har fått din faktura så kan du prova att söka på adressen noreply.fello@e-invoices.intrum.com i din inkorg och skräppost. Det är från denna adress som din faktura skickas ifrån.

Ditt kundnummer står angivet högst upp till höger på din faktura.

I samband med beställning av ett abonnemang via faktura så görs alltid en kreditkoll. Ifall du får avslag för din beställning på faktura så kan du istället välja att betala ditt abonnemang med kortbetalning. Då krävs ingen kreditkoll eftersom betalning sker i förskott varje månad. Vi gör även en kreditkoll vid köp av mobiltelefon.

Japp, det går helt utmärkt. Pengarna dras direkt från ditt konto och du betalar ditt abonnemang i förskott varje månad.

Varje månad dras pengarna automatiskt för kommande månad från det kort som du har registrerat. Det betyder att du betalar för ditt användande för t.ex. februari i januari. Inga fakturor och inget strul, så enkelt är det!

Betalningen görs alltid den tredje sista dagen i månaden och du får en specifikation på din mail med det belopp som kommer att dras och vad betalningen avser. Vi skickar även SMS till dig när betalningen är genomförd.

Vi gör tre försök att genomföra betalningen, tre dagar i rad. Om din månadsbetalning inte går igenom efter dessa tre försök – på grund av att det var ett problem med ditt kort eller att det inte fanns tillräckligt med pengar för att täcka betalningen så kommer ditt abonnemang bli inaktiverat. När du betalar den uteblivna räkningen aktiveras ditt abonnemang igen.

Hos Fello fungerar alla de vanligaste betalkort, förutom Diners Club och American Express (AMEX). Kom ihåg att det är viktigt att ha öppet ditt betalkort för återkommande betalningar på internet för att betalningarna ska godkännas.

Nej, om du väljer kortbetalning så kommer vi inte göra någon kreditkoll. Du betalar ditt abonnemang i förskott varje månad så då krävs det ingen kreditkoll.

För att byta till ett nytt kort kan du antingen logga in på Mina sidor och registrera ditt nya kort eller så surfar du in på www.fello.se/bytkort och anger ditt nya kort. Det är superenkelt.

Ja, det behöver vara öppet för återkommande internetköp. Detta kan du ändra hos din bank ifall du är osäker om du har det eller inte.

Ja, det behöver vara öppet för återkommande internetköp. Detta kan du ändra hos din bank ifall du är osäker om du har det eller inte.

Nej, om du har kortbetalning kan du inte genomföra köp via ditt abonnemang. Anledningen är att man betalar i förskott och dessa avgifter faktureras i efterskott. Väljer du däremot fakturabetalning är det öppet för köp av innehållstjänster. Hör gärna av dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig att byta till faktura om du önskar.

Nej, det går inte eftersom utlandssamtal fakturers i efterhand. För att kunna göra det behöver man ha betalning via faktura och då gör vi en kreditkoll. Kontakta gärna vår kundtjänst så kan vi hjälpa dig byta betalmetod om du önskar det.

Kontakta vår kundtjänst på hello@fello.se eller 0770-33 22 22 så hjälper vi dig att komma igång.

Vårt bankgironummer är 574-7290.

Ett smidigt sätt att få din faktura är via e-post. Vill du byta till denna fakturaform är det bara att kontakta vår kundtjänst via mail hello@fello.se, via telefon 0770 – 33 22 22 eller i vår chatt på hemsidan. När vi har bekräftat ändringen så får du fakturan i din inkorg den följande månaden.

Ibland kanske man byter mailadress och då kan det vara bra att få fakturan dit istället. Du kan enkelt byta din mailadress genom att logga in på Mina sidor. Det går även bra att kontakta vår kundtjänst via mail, chatt eller telefon så hjälper vi dig gärna.

Om du tycker det är krångligt att få din faktura till mailen kan du enkelt anmälda dig till e-faktura eller autogiro via din internetbank.

Om du vill ansluta dig till autogiro loggar du in i din internetbank och söker du upp Fello AB som betalningsmottagare. Ibland ber din bank om att fylla i ett “betalarnummer”, “referensnummer” eller liknande och då ska du fylla i ditt fullständiga personnummer på 12 siffror. Var uppmärksam och titta så det står att autogirot är godkänt hos din bank.

Vid autogiro betalning så dras fakturans belopp från ditt konto på förfallodatumet. Du får en kopia på fakturan till din e-post även när du har autogiro. Dock står det “AUTOGIRO” istället för totalsumman längst ner på fakturan.

För att byta till ett nytt konto för ditt autogiro loggar du in på din internetbank och söker upp Fello AB som autogiromottagare, det är superenkelt. Om din bank frågar efter “referens” eller “betalarnummer” anger du ditt fullständiga personnummer.

Det är smidigt att byta till e-faktura. Det gör du enkelt genom att söka upp Fello som betalningsmottagare via din internetbank och fylla i anmälningsformuläret. Tänk på att du måste ha fått din första faktura innan du kan anmäla dig till e-faktura. Ditt kundnummer står högst upp till höger på din faktura.

Om du vill att din faktura skall skickas till en annan adress kontaktar du vår kundtjänst på nummer 0770-33 22 22 eller skickar ett mail till hello@fello.se. Uppge ditt mobilnummer, kundnummer eller personnummer samt den nya adress dit du önskar få din faktura. Vi ändrar detta så fort vi fått informationen. Du kan även uppge en viss period då du vill att fakturan skall skickas till annan adress, exempelvis under sommarmånaderna.

Vanligtvis skickas fakturan ut i mitten på månaden och förfallodatumet är då i slutet på månaden. Vilken dag eller datum det är kan variera från månad till månad. Förfallodatumet står alltid på fakturan och när du loggat in på Mina sidor.

Fello skickar endast ut en faktura om fakturabeloppet överstiger 50 kr. Om du inte får någon faktura en månad lägger vi det beloppet på din faktura nästföljande månad. Om du inte får någon faktura två månader i rad ber vi dig kontakta vår kundtjänst på nummer 0770-33 22 22 för att säkerställa att vi har rätt faktureringsadress.

Du kan även se dina fakturor genom att logga in på Mina sidor.

Om du har glömt att betala din faktura innan förfallodatumet skickar vi ut en påminnelsefaktura via post till din adress. Påminnelseavgiften är 60 kr. Innan detta skickar vi ut en påminnelse via SMS så du har tid att betala din faktura innan påminnelsefakturan via post skickas ut.

Ifall du missar att betala påminnelsefakturan skickas den vidare till inkassoföretaget Intrum Justita och ditt abonnemang stängs av för utgående samtal. Om vi inte får in betalning inom ett par dagar stänger vi av abonnemanget helt. Kom ihåg att du debiteras en påminnelseavgift för varje ny faktura samt dröjsmålsränta.

För att undvika tråkiga påminnelseavgifter rekommenderar vi dig att betala din faktura så fort som möjligt. Vi skickar ut SMS om påminnelse så du alltid ska ha tid att betala fakturan innan abonnemanget stängs av.

Om ditt abonnemang har blivit spärrat på grund av utebliven betalning kommer vi låsa upp den igen så fort betalningen har registrerats hos oss. Därför rekommenderar vi att du betalar så fort som möjligt så att du kan börja använda din telefon igen.

En specifikation på din senaste faktura kan du se genom att logga in på Mina sidor.

Ifall du saknar någon faktura eller vill dubbelkolla en gammal betalning hittar du alla dina tidigare fakturor genom att logga in på Mina sidor.

Nej, för att du inte ska behöva binda ditt abonnemang tillsammans med din mobil så kommer de på separata fakturor.

WyWallet är en mobil plånbok som gör det möjligt att betala och göra överföringar av pengar via din mobiltelefon. Betaltjänsten drivs av de fyra stora mobiloperatörerna Tre, Telia, Telenor och Tele2. Eftersom Fello är helt fristående har vi ingen möjlighet att stödja denna betaltjänst, men du det finns ofta andra betalmetoder man kan använda istället, tex. köp via app eller direkt på hemsidan. För mer information kan du besöka www.wywallet.se.

Som kund hos Fello har du inte tillgång till WyWallets mobila betalningslösningar eftersom det drivs av de fyra stora mobiloperatörerna Tre, Telia, Telenor och Tele2. Detta gäller endast för betaltjänster som går via WyWallet.

Andra samtal, SMS och MMS som kostar pengar går det alldeles utmärkt att använda sig av med ett Fello-abonnemang, så som rösta i Idol, ringa in till Bingolotto eller skänka pengar till Rädda Barnen.

Självklart! Swish är en betalningslösning av Sveriges sex största banker där man kan göra betalningar och skicka pengar till företag, föreningar och privatpersoner. Detta är en fristående tjänst du kopplar ditt mobilnummer med ditt bankkonto via din internetbank.

Det händer ofta att man läser om konsumenter som varit utomlands och kommer hem till den otrevliga överraskningen av en skyhög mobilfaktura. På Fello vill vi förhindra detta och har därför gjort en checklista inför er utlandsvistelse så ni kan undvika otrevliga fakturor och istället minnas din utlandsvistelse på bästa sätt.

– Stäng av dataroaming på din mobiltelefon och använd enbart WiFi vid internetåtkomst.
– Kolla upp vad det kostar att ringa och SMS:a till och från din destination.
– Ring till kundtjänst och sätt upp ett maxbelopp innan du åker för att vara säker på att fakturan inte blir mer än du vill.
– Stäng av Röstbrevlådan (I vissa länder kostar det att ta emot samtal till Röstbrevlådan)
– Spärra mobilen så fort som möjligt om den blir stulen.

Om du vill komma i kontakt med Fello kundtjänst från utlandet ringer du nummer + 46 8501-22 23 09

Ja, alla abonnemang hos Fello ska fungera utomlands. Men ifall du har valt att betala ditt abonnemang med betalkort så kan samtal, meddelanden samt surf och andra kostnader utöver ditt abonnemang vara spärrade.
Hör gärna av dig till vår kundtjänst så kan vi svara på hur det ser ut just för ditt abonnemang och dit du tänkt åka.

Tänk på att starta om din mobiltelefon när du har kommit till ett annat land för att hitta rätt nätverk och inställningar.

För aktuella priser på utlandssamtal kan du kolla in vår prislista för utlandssamtal. Tänk på att du ofta kan skicka fler SMS istället för att ringa.

Ett tips ifall du har tillgång till Wi-Fi är istället att ringa via en app istället. Men se då till att du först och främst har stängt av dataroaming så du endast kan använda internet via Wi-Fi.

Aktuella priser för SMS och MMS hittar du i vår prislista med utlandspriser.

Ett tips är att koppla upp dig på Wi-Fi och använda appar för att skicka meddelande och bilder istället. Men se då till att du först och främst har stängt av dataroaming så du endast kan använda internet via Wi-Fi.

Om du är ute och reser är det viktigt att du är medveten om att det kan kosta mycket pengar om du använder din telefon för att surfa. Vår rekommendation är att enbart använda din mobiltelefon för surf när du har tillgång till Wi-Fi. Du ser aktuella priser under Utlandspriser. Om priserna inte står angivna kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Roaming innebär att mobiltelefonen fortsätter att skicka och ta emot trafik, även när den svenska operatören inte kan hittas. Eftersom det gäller en svensk mobil som fortfarande ringer/surfar genom Sverige, trots att man är utomlands använder sig av ett annat nät, kan detta göra att kostnaden skjuter i höjden.

Anledningen till att det ofta kan skena iväg är att de svenska operatörerna inte lyckats få en tillräckligt bra ekonomisk överenskommelse med andra länder. Man skall veta att Sverige är ett land i framkant när det kommer till mobiltelefoni och jämför man med andra länder har vi väldigt billiga priser, och den dagen då vi kan surfa och ringa för samma priser som i Sverige när vi är utomlands (utan att använda oss av appar som ringer via WiFi) kommer förmodligen att dröja ett bra tag.
Inom EU är det praxis med begränsningar för dataroaming. På Fello följer vi denna praxis och har en spärr för dataroaming inom EU vid 50€ exklusive moms. Kunden meddelas per automatik när taket närmar sig och har då tid att kontakta oss om spärren inte ska sättas på. OBS, denna uppdatering är inte kontinuerligt utan sker med en fördröjning vilket innebär att du kan komma att surfa över denna begränsning. Dock är fördröjningen inte så stor inom EU som det tex. är om du åker till USA.

Android
Gå till Inställningar -> Trådlöst och nätverk -> Mobila nätverk. Bocka ur rutan för ”Dataroaming”.
Iphone
Gå till Inställningar -> Allmänt -> Mobilnät. Avaktivera knappen som heter ”Dataroaming”.
Windows Phone
Gå till Inställningar -> Mobilnät. Välj alternativet ”Ingen roaming”.

Självklart kan du göra det. Dock finns det redan ett inlagt maxbelopp på 650 kr per restillfälle detta enligt EU direktiv som infördes 1 juni 2010. Om du uppnår maxbeloppet kommer din telefon att bli obrukbar. Om du önskar att ändra beloppet eller lägga in ett maxbelopp för en destination utanför EU kontaktar du vår kundtjänst på nummer 0770-33 22 22 så hjälper vi dig med det.

Kom ihåg att det inte finns något maxbelopp/spärr för utlandssamtal om du befinner dig utanför EU så var varsam när du använder telefonen så kostnaderna inte skenar iväg.

Självklart. På Fello tror vi på frihet och därför kan du pausa ditt abonnemang. Att pausa abonnemanget är perfekt om du exempelvis skall arbeta, resa eller studera utomlands en längre period eftersom du behåller ditt nuvarande nummer. Du kan pausa ditt abonnemang kostnadsfritt upp till ett år. Vill du pausa det längre tillkommer en självkostnad på 50 kr/månad. Kontakta vår kundtjänst på nummer 0770-33 22 22 så hjälper vi dig.

Betalar du ditt abonnemang med faktura så är ditt abonnemang aktiverat för samtal i utlandet. Om mobilen inte hittar nätverket med en gång så kan du behöva gå in på inställningarna på din mobil och manuellt ansluta till ett nätverk. I Danmark skall du t.ex välja att ansluta dig till Telia DK.

Betalar du ditt abonnemang med kort så är dessa tjänster inte aktiverade. Kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig med detta.

Om du befinner dig i Danmark kan du behöva ansluta dig till nätverket manuellt. Gå in på inställningar i din mobil och sök efter nätverksoperatör. Välj Telia DK och anslut manuellt till detta nätverk så skall det fungera. Betalar du ditt abonnemang med kort så är dessa tjänster inte aktiverade. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig med detta.

Om du ringer från utlandet ringer du till nummer + 46 8501 22 23 09
för att komma till vår kundtjänst.