Historien om Fello


  Lisa Axelberg
  10 augusti 2017

ARTIKEL

”Marknadens billigaste abonnemang” visade sig vara det dyraste jag någonsin haft. Känslan av att bli grundlurad. Då bestämde jag och min bror John oss för att starta en egen mobiloperatör – precis som vi själva ville ha den.


Vi var förundrade över att telekombranschen kunde tuffa på som inget hänt, trots så mycket missnöjda kunder. Vi ville erbjuda något helt annat – en schysst tjänst, tydlighet och riktigt bra kundservice. Lisa och John från mobiloperatören FelloDet här var för cirka fyra år sedan då jag fortfarande pluggade och John jobbade i en helt annan bransch. Slumpen spelade in – samtidigt som jag hade min dåliga upplevelse av att byta abonnemang såg John en annons om att det var möjligt att starta en ny mobiloperatör i Telias nät. ”När vi väl fått idén kunde vi inte släppa den. Vi tyckte att det var konstigt att ingen hade tänkt på det tidigare: mobilabonnemang OCH kundservice”, säger John med ett skratt när vi tänker tillbaka på den där spännande tiden.

Vågade ta steget Efter det första mötet hos Telia följde 12 månader av hårt arbete fyllt av skratt, gråt och sömnlösa nätter innan vi var redo att lansera den nya lilla operatören, med stora visioner. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur vi kunde vi ge oss in i en bransch dominerad av jättar med stora marknadsföringsbudgetar och massor av resurser? Men vi brann för kundservice och hade en vision: att göra det bättre för mobilabonnemangskunden.

En schysstare operatör började ta form När den första ordern kom in via hemsidan var John på väg att fälla en tår. “Det här kommer att fungera!!” skrek han och vi gjorde en segerdans på vårt lilla lilla kontor. Namnet blev Fello, från engelskan fellow, för att vi vill vara den där vännen som man kan lita på i telekom-djungeln. Vi kallar också våra kunder för fellos – för det är vad de är för oss; vänner, kompanjoner, följeslagare på vår resa mot en bättre och schysstare bransch. Ända sedan starten har kundbemötandet varit högsta prioritet och det har varit helt självklart att ha en kundserviceavdelning som man kan ringa till, utan lång kötid.

Vi pratar med våra kunder Att prata med våra kunder är det bästa som finns och jag tar så många samtal jag bara kan. Det är inte alls omöjligt att det är mig man får prata med när man ringer till oss. Vi vill ha en personlig relation till våra kunder och vissa saker är helt enkelt lättare att avhandla på telefon. Jag avskyr företag som resonerar att kunden får skylla sig själv om det är något hon inte förstår eller har missat. Eftersom vi är så dedikerade till vår kundservice har vi varit noga med att nyanställa i takt med att vi växer, för att inte riskera att bli överbelastade. Nästan alla våra anställda jobbar med någon typ av kundkontakt; kommunikatörerna chattar på sociala medier, utvecklarna tar till sig feedback direkt från våra fellos om hur vi kan göra siten bättre och John fixade häromdagen en telefon tillsammans med ett abonnemang, trots att vi egentligen inte säljer telefoner. ☺️

Lisa från mobiloperatören Fello

För bra för att vara sant? Jag är mycket stolt över att kunna säga att nyckeln till framgång för Fello har varit nöjda kunder, precis som vi hela tiden trott. Ett tydligt bevis på att vårt personliga bemötande och de enkla avtalen fungerar, är att de allra flesta nya kunder hittar Fello genom en rekommendation från vänner eller bekanta. Några av de som hört talas om oss hör faktiskt av sig och undrar vad haken är. Då känns det härligt att kunna säga att det faktiskt inte finns någon. Vi är inte något stort, anonymt bolag som bara är ute efter att tjäna pengar. Vi tycker att man ska kunna beställa ett abonnemang utan krångliga avtal, förvirrande finstilt text och konstiga undantag och få prata med en människa om man behöver hjälp – och det kan man hos Fello. Jag hoppas att vi hörs! Lisa



Dela på sociala medier