t.ex. abonnemang, surf, mm

Vad ska jag tänka på innan jag åker utomlands?

Det händer ofta att man läser om konsumenter som varit utomlands och kommer hem till den otrevliga överraskningen av en skyhög mobilfaktura.

På Fello vill vi förhindra detta och har därför gjort en checklista inför er utlandsvistelse så ni kan undvika otrevliga fakturor och istället minnas utlandsvistelsen på bästa sätt.


1) Stäng av mobildata och data-roaming på din mobiltelefon och använd enbart Wifi vid internetåtkomst. Vi kan även spärra det i nätet för att vara på den säkra sidan att uppkoppling inte sker. Kontakta oss så hjälper vi dig med detta. 
2) Kolla upp vad det kostar att ringa och SMS:a till och från din destination
3) Vissa nummer kan ha en taxa på sig. Dessa ingår inte i de fria samtalen/SMSen. Detta kan exempelvis vara hyrbilsföretag, flygbolag, banker med mera. I vissa fall står det att dessa är kostnadsfria - detta är ifrån inhemska telefonnummer.
4) Stäng av Röstbrevlådan. Åker du till ett land utanför EU/ESS så debiteras du för alla samtal som kommer till röstbrevlådan. Kontakta oss på felloservice så hjälper vi dig med detta. 
5) Skapa ett konto på Mina sidor så att du snabbt kan spärra mobilen om den blir stulen
6) Tänk på att sätta din telefon i flygplansläge om du befinner dig till havs då du kan kopplas upp mot en satellit om det inte finns något nät från fastlandet tillgängligt. Priserna för att vara uppkopplad mot satellit varierar
7) Håll extra koll på ditt abonnemang om du befinner dig nära landgränser. Det kan hända att du kopplas upp mot en mast i ett annat land där roaming kostar mycket mer än i det land du befinner dig i. Detta kan t.ex förekomma om du reser till Cypern och har fri roaming men åker nära den turkiska gränsen. Då kan din telefon koppla upp sig mot turkiska master och detta är inte fritt. 


Om du vill komma i kontakt med vår felloservice från utlandet ringer du nummer + 46 770 33 22 22

t.ex. abonnemang, surf, mm