PERSONUPPGIFTSPOLICY
För att kunna erbjuda dig schyssta och rättvisa tjänster och produkter, behöver vi (Telia Sverige AB, alltså) samla in och behandla en del personuppgifter om dig. Men oroa dig inte. Dina personuppgifter kommer alltid behandlas på ett tryggt sätt hos oss. Vi kommer aldrig att sälja dina personuppgifter. Du har förstås rätt att ha koll på och kontroll över hur dina personuppgifter behandlas av oss. Denna personuppgiftspolicy förklarar därför hur vi samlar in och behandlar dina personuppgifter när du beställer och använder ett abonnemang eller köper produkter eller andra tjänster från oss (”Abonnemanget”), eller besöker https://www.fello.se (”Hemsidan”). Den beskriver också dina rättigheter.
Uppdaterades 2023-06-29
Vi är personuppgiftsansvariga för dina personuppgifter, enligt denna policy. Du kan när som helst kontakta oss om du har frågor kring dina personuppgifter, genom att chatta med oss via Hemsidan, maila oss på hello@fello.se eller genom att ringa oss på 0770 - 33 22 22. Vi har även utsett ett dataskyddsombud, som hjälper oss att se till så att dina personuppgifter behandlas på ett korrekt och lagligt sätt. Du kan kontakta dataskyddsombudet i alla frågor som rör Fellos behandling av dina personuppgifter och utövandet av dina rättigheter, genom att maila till dataskydd@fello.se
Fello kan bland annat behandla följande typer av personuppgifter om dig:
Kunduppgifter. När du beställer Abonnemanget behöver du uppge din epost och ditt personnummer på Hemsidan. Fello kommer automatiskt att fylla i ditt namn och din folkbokföringsadress, så du slipper göra det själv. Dessa uppgifter hämtas från SPAR med hjälp av ditt personnummer. Om Fello ska hjälpa dig att flytta ditt nummer, kommer du även behöva ange ditt befintliga mobiltelefonnummer. Om du gör din beställning över telefon kommer istället Fello hjälpa dig att skriva in uppgifterna på Hemsidan.
Trafikdata. Trafikdata är information som rör till din användning av mobilnätet. Trafikdata samlas till exempel in när du ringer, smsar eller kopplar upp dig mot nätet. Fello kommer självklart inte spela in dina samtal och kan inte heller se innehållet i dina sms. Vi kan däremot se telefonnummer som du har ringt eller sms:at till, samt när och hur länge du har ringt någon. Fello kan också se om du har använt Abonnemanget utomlands.
Kreditkoll. Fello gör ibland en kreditkoll i samband med din beställning, till exempel om du ska betala Abonnemanget mot faktura. Fello ser inga uppgifter om innehållet i kreditupplysningen, utan bara om du har tillräcklig kreditvärdighet eller inte. Kreditupplysningen görs för närvarande genom Sergel Kredittjänster AB eller Creditsafe.
Bjud in en vän. Du har möjlighet att få rabatt på Abonnemanget genom att bjuda in andra till att testa Fello. Vi kommer då att samla in uppgifter om din inbjudan, till exempel om den har utnyttjats eller inte. Dessa uppgifter rör dels dig som har skickat inbjudan och dels dig som har blivit inbjuden. Du kan läsa mer om hur inbjudningar och rabatter fungerar här.
Kommunikation. Du kan alltid kontakta oss om du har frågor eller behöver hjälp, eller för att ge oss feedback. Du kan till exempel maila oss eller skriva till oss i chatten på Hemsidan. Du styr själv över innehållet i dina meddelanden till oss. Försök att bara inkludera uppgifter som är relevanta för din fråga och undvik helst känsliga uppgifter om det går. Du kan även ringa oss. Fello spelar inte in några samtal, men brukar anteckna relevanta uppgifter från samtalet.
Betalningsuppgifter. Fello samlar in olika typer av uppgifter beroende på hur du betalar för Abonnemanget. Om du betalar med kort kommer till exempel dina kredit- och betalkortsuppgifter samlas in. Om du betalar mot faktura eller genom autogiro kommer istället dina bankuppgifter samlas in. Fello kommer även samla in uppgifter om dina inbetalningar.
Enhetsinformation. När du besöker Hemsidan samlas så kallad enhetsinformation in från din dator (eller mobila enhet). Informationen avser tillexempel IP-adress, språk, webbläsare, operativsystem och skärmupplösning samt datum och tid för ditt besök. Denna information samlas in med hjälp av cookies.
Information som du lämnar till oss. Merparten av alla uppgifter lämnar du själv till Fello, till exempel när du beställer Abonnemanget, uppdaterar dina uppgifter på Mina Sidor eller kommunicerar med oss. Det är frivilligt att lämna uppgifter. En del uppgifter måste du dock lämna för att kunna beställa och använda Abonnemanget, eller för att få den hjälp du behöver.
Information som samlas in på andra sätt. Fello kan även inhämta information om dig på andra sätt, till exempel från Fellos leverantörer, samarbetspartners och andra pålitliga källor. Bland annat hämtas ditt namn och din folkbokföringsadress automatiskt från SPAR med hjälp av ditt personnummer. Fello hyr även in sig på Telias mobilnät och kommer därför behöva hämta din trafikdata från dem. Enhetsinformation samlas in från din dator (eller annan enhet) med hjälp av cookies när du besöker Hemsidan.
Dina personuppgifter används framförallt för att tillhandahålla dig Abonnemanget. Fello kommer bland annat behandla dina personuppgifter för följande ändamål och baserat på följande rättsliga grunder:
För att hantera din beställning. Fello kommer att behandla dina personuppgifter för att hantera din beställning av Abonnemanget. Till exempel kommer ditt namn och din adress användas för posta ditt SIM-kort till dig. Det är nödvändigt för att du ska kunna börja använda Abonnemanget. Fello kan även göra en kreditkoll i samband med din beställning. Det görs bara om du ska betala mot faktura eller autogiro, eller om du använder kortbetalning men vill aktivera betaltrafik. Kreditkollen utförs helt automatiserat och tar bland annat hänsyn till om du har några betalningsanmärkningar. Fello kommer automatiskt neka din beställning om din kreditvärdighet är för låg. Detta är nödvändigt för att säkerställa att du kan betala för Abonnemanget som överenskommet. Du får gärna höra av dig till oss om du tycker att en kreditkoll gett en felaktig bild av din kreditvärdighet, eller om du har frågor om logiken bakom den.
För att du ska kunna använda Abonnemanget. Dina personuppgifter kommer framförallt att behandlas för tillhandahålla dig Abonnemanget, till exempel för att du ska kunna surfa, ringa och skicka sms till andra. Detta är nödvändigt för att du ska kunna använda Abonnemanget på det sättet vi lovat (dvs. för att fullgöra avtalet mellan oss).
För att hantera dina fakturor och betalningar. Dina personuppgifter (bl.a. trafikdata och betalningsuppgifter) kommer användas för hantera dina fakturor och betalningar för Abonnemanget. Detta är nödvändigt för att Fello ska kunna ta betalt för Abonnemanget. Fello har också en rättslig skyldighet att tillhandahålla dig en specificerad telefonräkning om du begär det.
För att hantera dina rabatter. Dina personuppgifter kan behandlas för hantera en eventuell rabatt på Abonnemanget. Till exempel kommer uppgifter om inbjudningar användas för att avgöra om du har rätt till rabatt. Detta är nödvändigt för att du ska kunna utnyttja en rabatt som du har förtjänat.
För att skicka information till dig. Dina personuppgifter (bl.a. epost och mobilnummer) kan användas för att skicka meddelanden till dig, till exempel om att din datamängd håller på att ta slut, priser som gäller utomlands eller annan relevant information om Abonnemanget, Fello och våra andra tjänster och erbjudanden. Detta är nödvändigt för att tillhandahålla dig Abonnemanget och för andra berättigade intressen, bland annat för att se till att du har koll på dina kostnader. Fello har också en rättslig skyldighet att upplysa dig om kostnader som uppstår i samband med att du t.ex. använder Abonnemanget i utlandet.
För att ge dig support. Dina personuppgifter kan behöva användas för att undersöka, svara på och lösa klagomål och problem med Abonnemanget. Detta är nödvändigt för att du ska kunna använda Abonnemanget som avtalat och för andra berättigade intressen, bland annat Fellos intressen av att ha supernöjda kunder.
För att utveckla och förbättra Fellos tjänster. Dina personuppgifter kan användas för att skapa statistik i aggregerad form (som inte tar sikte på dig specifikt). Statistik kan till exempel röra Fellos kunders genomsnittliga förbrukning av surfmängd, hur länge kunder stannar hos oss, eller återkommande problem och frågor. Enhetsinformation och samlad statistik kan bland annat användas som underlag för att fortsätta utveckla och förbättra Fellos abonnemang och tjänster. Ibland kan du bli kontaktad direkt av oss eller av ett företag som utför kundundersökningar bland våra kunder eftersom vi gärna vill veta vad du tycker bra om och vad vi kan göra för att du ska gilla oss ännu mer. Detta är nödvändigt och följer av vårt berättigade intressen att fortsätta kunna leverera en bra upplevelse till dig som kund. Trafikdata behandlas med stöd av ditt samtycke.
För att skydda Fello, dig och andra. Fello kan behandla dina uppgifter för utreda om du eller någon annan gjort sig skyldig till missbruk eller bedrägeri, till exempel om någon annan beställer ett abonnemang med dina uppgifter. Vi kan även behandla dina uppgifter för att försvara eller göra gällande våra juridiska rättigheter och affärsintressen. Detta kan till exempel behövas om du eller någon annan riktar krav mot oss, eller bryter mot avtalet mellan oss. Detta är nödvändigt för att tillgodose våra berättigade intressen, bland annat av att skydda och tillvarata våra affärsintressen, förhindra bedrägerier och skydda våra kunder. Trafikdata behandlas på grund av rättslig skyldighet, d.v.s. eftersom vi måste göra det.
För att följa lagar och andra rättsliga krav. Ibland kan lagar eller andra rättsliga krav kräva att Fello lämnar ut uppgifter om dig. Vi kommer bara lämna ut dina personuppgifter om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller dom.
4.1 Inspelning av samtal och sparade chattkonversationer med Felloservice
Vi spelar in samtal och sparar chattkonversationer som sker när du kontaktar oss på Felloservice.
Det här gör vi för att kunna utbilda våra medarbetare, effektivisera vårt arbete och förbättra kundupplevelsen så att du alltid får bästa möjliga hjälp.
Kom ihåg, vi värnar alltid om din integritet och trygghet
Fello kan ibland behöva dela dina personuppgifter med andra pålitliga personer och företag. Till exempel kan dina personuppgifter delas med:
Personer som jobbar hos oss. Dina personuppgifter kommer att delas med personer som jobbar hos Fello, men bara personer som behöver tillgång till dem för att kunna utföra sina jobb. Till exempel kommer Fellos kundservice få ta del av dina personuppgifter för att kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Fellos underleverantörer. Dina personuppgifter kommer delas med utvalda företag som hjälper oss att leverera Abonnemanget och Hemsidan till dig. Dessa företag får bara behandla dina personuppgifter enligt instruktioner från oss, eller för att uppfylla sina rättsliga skyldigheter. Fello jobbar bara med seriösa och noggrant utvalda leverantörer, så dina personuppgifter är i trygga händer. Fello använder till exempel Zendesk som system för kundservice, eRate BSS AB som leverantör av kundsystem och Intrum Justitia hjälper oss att skicka ut och se till så att du betalar dina fakturor. Vi kan också komma att dela dina uppgifter med externa kundundersökningsbolag eftersom vi gärna vill veta vad du tycker om oss och om du gillar våra tjänster.
Telia och andra mobiloperatörer. Fello använder in sig av Telias mobilnät. Det innebär Telia kommer att få del av din trafikdata. När du ringer till en mottagare i en annan operatörs nät kan delar av dina personuppgifter även behöva lämnas ut till den operatören. Telia och andra mobiloperatörer behöver behandla dina personuppgifter för att du ska kunna använda Abonnemanget.
Myndigheter. Fello kan ibland behöva lämna nödvändig information till myndigheter, till exempel Polisen, Skatteverket, domstolar eller andra myndigheter. Fello kommer bara lämna ut dina personuppgifter till myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller dom, eller om du har godkänt det.
Övriga. Fello kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till andra företag, organisationer eller personer, om du har godkänt det.
Fello strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES-området. Dina personuppgifter kommer dock i några fall behöva att överföras till aktörer utanför EU/EES. Till exempel kommer dina personuppgifter överföras till Zendesk, som bland annat kommer att behandla dina uppgifter i USA. Observera att andra regler kan gälla för din personuppgifter utanför EU/EES, som ibland kan innebära ett sämre skydd. Fello kommer dock se till att rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder finns på plats för att säkerställa att dina personuppgifter hanteras säkert och med en skälig skyddsnivå (t.ex. med godkända standardklausuler och enligt det så kallade Privacy Shield-ramverket). Vi strävar alltid efter att samarbeta med seriösa och trovärdiga partners. Du kan alltid kontakta oss om du har frågor kring tillämpliga skyddsåtgärder.
Fello sparar dina personuppgifter så kort tid som möjligt. Fello kommer radera (eller anonymisera) dina personuppgifter så snart Fello har uppfyllt det ändamål som uppgifterna samlades in för. Vad innebär det? Jo, att vi t.ex. kommer radera de uppgifter vi inte längre behöver om du (hoppas inte!) lämnar oss som kund etc. Samma personuppgift kan sparas för skilda ändamål. Till exempel kan din epost sparas för att du ska kunna logga in på Mina Sidor, trots att den har gallrats bort för exempelvis att skicka meddelanden till dig. Fello kontrollerar regelbundet behovet av spara dina uppgifter, med hänsyn till tillämpliga lagkrav. Fello sparar generellt sett merparten av dina uppgifter så länge som du är kund hos oss och två år därefter. Trafikdata lagras i maximalt 6 månader, räknat från den dag du fakturerades för den trafik fakturan avser. Personuppgifter som behandlas med stöd av ditt samtycke (t.ex. trafikdata) raderas när du återkallar ditt samtycke. Dina personuppgifter kan dock ibland behöva sparas en längre tid, om det krävs för att uppfylla rättsliga skyldigheter. Dessa skyldigheter följer bland annat av bokförings- och skattelagstiftning. Dina uppgifter kommer i så fall bara användas för att uppfylla dessa skyldigheter och inget annat.
Samtal som spelats in av Felloservice lagras i 28 dagar och chattkonversationer sparas i 60 dagar.
Som många andra, använder Fello cookies och liknande tekniker på Hemsidan för att samla in enhetsinformation. Du kan läsa mer om detta i Fellos Cookie Policy. Du kan kontrollera inställningarna för cookies i din webbläsares inställningar.
Det är dina personuppgifter och du har därför rätt att få information och påverka hur dina personuppgifter behandlas av oss. Här följer en kort sammanfattning av dina rättigheter.
Rätt att invända mot behandling. Du har rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för berättigade intressen. Det innebär att Fello antingen måste bevisa att det finns berättigade skäl för behandlingen, som överväger dina intressen, eller sluta med behandlingen. Du kan alltid kontakta Fello för att få mer information om den intresseavvägning som Fello har gjort.
Rätt att få tillgång till och flytta din data. Du kan när som helst begära en kopia av dina personuppgifter och information om hur dessa har inhämtats, används, delas m.m. Den första kopian är gratis. Du har även rätt att överföra dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig, till exempel en annan mobiloperatör.
Rätt att radera uppgifter. Du har rätt att begära att en personuppgift om dig raderas om uppgiften inte längre är nödvändig för syftet som den samlades in för, eller om Fello saknar laglig grund för att behandla uppgiften.
Rätt att rätta felaktiga uppgifter. Du har rätt att begära att felaktiga personuppgifter rättas. Du har även rätt att komplettera ofullständiga personuppgifter. Många av dina uppgifter kan du själv ändra direkt i Mina Sidor.
Rätt till begränsning. Du har rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas tills dess felaktiga uppgifter har rättats eller en invändning från dig har utretts.
Rätt att återkalla ditt samtycke. Du har rätt att när som helst återkalla ett samtycke som du har lämnat till oss. Notera dock att det inte påverkar den behandling som utförts innan återkallelsen. Observera att det kan finnas lagregler som begränsar, eller utökar, dina rättigheter. Till exempel kan rättsliga skyldigheter hindra oss från att lämna ut eller flytta delar av dina uppgifter, eller från att omedelbart radera dina uppgifter. Fello kommer behöva bekräfta din identitet innan en begäran från dig kan utföras. Det görs bland annat för att undvika att dina personuppgifter felaktigt raderas eller lämnas ut till fel person.
Du har rätt att kontakta och klaga hos Datainspektionen om du anser att dina personuppgifter har hanterats felaktigt av Fello. Läs mer på https://www.datainspektionen.se.
Denna personuppgiftspolicy kan ibland behöva ändras eller uppdateras, till exempel om vi behöver behandla dina personuppgifter på andra sätt. Du kommer informeras om några betydelsefulla ändringar görs, för att ge dig möjlighet att ta ställning till ändringen innan den börjar gälla. Du kan se längst upp när policyn uppdaterades senast.